Fotoklubbens utställning

Jakobstads fotoklubb har utställning i februari vid Tobaksmagasinet, vi är 25 medlemmar som ställer ut valfria bilder, tema för utställningen är: personligt

Ohtakari 25 jan

_MG_1176icaOhtakari är en intressent plats som jag gärna besöker några ggr/år. Den vackra fiskebyn på holmen är alltid så vacker. Vintertid vet man aldrig vad havet har ställt till med, nu var det växterna närmast vattenkanten som hade fått vacker isprydnad på sej. Vi var 5 fotografer från fotoklubben igår.

Lillsand 21 januari

Ojojjjjj vilka häftiga saker stormen hade gjort vid stranden, ur hålen skvättade det vatten av varje våg

Lite snö

Vilken glädje, det hade kommit 5cm snö under natten och genast lockades jag av en liten fototripp till Sandåsen för att fotografera.

Nytt år 2020

Dags att aktivera mej på bloggen igen. Ingen snö i januari ännu så här långt, tråkigt!

Augusti 2019

Det blev en liten tripp till södra Finland, besökte Ekenäs, Hangö och Fiskarsbruk. Mosavatten i Purmo en tidig morgon är alltid en fin upplevelse!

Juli 2019

Glädjen var stor att få ha hem Tessi från Japan 10 dagar, besökte Kuusamomed en fotovän, en natt i björngömslet var en spännande

Fotoresa till Uleåborg

7-9 juni var fotoklubben på resa till Uleåborg, många trevlig ställen hann vi besöka.

_MG_8011ica

”färjan” till Varjakka dras med handkraft

_MG_7908ica

_MG_8395ica

magiskt

Maj 2019

Maj var en aktiv månad med kameran, flera olika fotoutfärder med fotovänner. Fotoklubben hade en mycket bra porträttfotokurs med Cata Portin som lärare. Blommorna börjar visa sin bästa sida, härligt!

111

Porträttfotokurs med fotoklubben

221

Replot, Vasa

eget tema. hamn

eget tema tiger

Kasper o Wilmas virkade tigrar

virkade getingbon ska få dem att bygga sitt bo nån annanstans, tveksam om det fungerar…

171

Tranan kom flygande rakt över huvudet på mej, häftig upplevelse

eget tema ödehus

Ett vackert ödehus

351

Vitsippa

242

Prydnadsapel

291

Vårt körsbärsträd blommar som bara den

April 2019

Till Vasa med fotokompisar, besökte bl.a. Strömsö 7.4
Vinter vinter… 3.4

Fotohelg 19-21 jan

Aldrig hade jag kunnat ana att denna helg skulle bjuda på så många fotoöverraskningar med väder och andra saker, då allt bara stämde till 100%

Julafton 2018

Helt underbar julafton med barn och barnbarn

Glada skratt av Rasmus och Kasper då tomten började prata finska, men så va han ju från Korvatunturi
Med moffas hjälp fick Wilma ett paket av tomten
Hoppsan där satt mamma på tomtens knä, då vågade de andra sej dit också, men inte Wilma, hon ville vara långt ifrån
Kasper ger en liten påse åt tomten
Det va lite rörigt ett tag då alla skulle få sina julklappar
En ny bok, jippiii
Kasper är lycklig över sin nya ”sopbil”

13.12 Lucia

Luciakaffe i Skatan hos barn och barnbarnen

Det blåser

Fotoutfärd till Vexala med fotovänner, häftigt stora vågor som gav ordentliga skvätt. Härligt fotoväder!

Vad är lycka?

För mej är lycka att vakna bredvid barnbarnet Kasper, som försiktigt väcker mej.

Ett besök till Fäboda och havet på förmiddagen är alltid toppen, fastän det så gott som alltid betyder klädbyte… -men vad gör det när man har roligt!

Kimo bruk i Oravais

Kimo bruk i Oravais är ett trevligt fotoställe, igår var vi fem ”kvinns” dit o fotografera

Biskopsvisitation

Stiftets biskop på visitation i vår församling, konsert i Pedersöre kyrka på lördagskvällen o festmässa på söndag.

Ohtakari 13-14.10

Då allt plötsligt bara faller på plats…

• Stugan vid Ohtakari var ledig, Gunni bokade
  • Fotovännerna Siv och Maria från Vasa hade passligt att komma med
  • Vädret var helt otroligt + 20 grader på söndag
  • Norrsken på natten, blev rätt kort natt…
  • Såg fåglar jag aldrig sett tidigare, joo försökte fota dem också, men…
  • Många härliga skratt och långa trevliga samtal

Det blev en helg vi sent kommer att glömma!

Norrsken 7 okt

Prognoserna lovar norrsken, jag och min fotoväninna beger oss ut i god tid, för det ger vackert ljus om inte himlen är helsvart, en rätt platt solnedgång och lite ”skvättbilder” blev det i väntan på mörkret.

Sedan norrskenet kom blev det fart på oss och den lilla stund som det var riktigt häftigt hann vi få rätt många bilder.

Blässar gård

Blässar har alltid varit en viktig plats för mej och mina släktingar, här har jag, pappa, farmor Selma lekt som barn, sprungit ut och in genom dörren…

Igår var jag och fotograferade lite på gården, träffade John o Berit som känner till det mesta om Blässar

Farmor Selma firade sitt bröllop på Blässar.

Då vår släktingar kommer från USA är ett besök till Blässar ett måste, de hittar gamla fotografier som värmer deras hjärta. I augusti var jag senast till Blässar med våra amerikanska gäster.

Stormdag

Full storm ute vid Fäboda i torsdags. 26 s/m i byarna

Island 1-7 aug

Island, wau vilket underbart vackert land, allt är annorlunda än jag är van med här hemma i Österbotten, höga vattenfall, glaciärer, sprutande heta källor, Atlantens stora vågor, tvära kast i vädret…

Hossa fotoresa

Efter en lång lång paus med fotobloggandet är det nu dags att ta upp bloggandet.

Fotoklubben gjorde en fotoresa till Hossa 20-23.9 och några bilder därifrån

En dag i Vexala

Då fyra kvinns med samma intresse åker i samma bil, då blir det fotosnack! Första fotopausen gjordes vid en prästkrage äng och den andra ute till havs vid Tisskärssand, en trevlig eftermiddag tillsammans med Gunni, Heidi o Britt, vi gör om det!

Fotoutställning

I juni har jag fotoutställning tillsammans med Heidi o Gunni i Bennäs. Det har varit en lång och rolig väg innan vi hade upp våra bilder på väggarna.  Mina bilder är från Japan.

Vernissage hade vi på onsdagkväll och det blev en festkväll som vi kommer att minnas länge. Tack Margareta som var vår fotograf under kvällen.

Terjärv

En heldags utfärd med Margareta och Gun.

Pauanne ett lustigt ställe i Kaustby.

Guns vackra bäck en bit in i skogen

Weekend med fotoklubben

Ute till havs vid Merilä lägergård hade klubben hyrt in sej en natt, vacker solnedgång, fin gemenskap, jättegod mat, bastubad och många glada skratt lååångt in på småtimmarna

Tokyo Skytree

… är världens högsta torn, (högsta byggnaden finns ju i Dubai) mäktig utsikt uppifrån, tyvärr var det lite disigt då vi var dit upp, så man såg inte till Fuji.

Körsbärsblommningen i Japan 4-13 april

Det var helt underbart att se alla dessa körsbärsträd med blommor i färger från vitt till vackraste rosa och olika arter

Brutus Östling

Vi hade fint besök förra helgen av Sveriges främsta fågelfotograf  Brutus Östling, föreläsningar hela lördag, middag på kvällen och praktisk fotografering på söndag. Brutus bjöd verkligen på sej själv och gav många goda tips och råd åt oss amatörfotografer. Wau vilka bilder han visade, Brutus kan sin sak!!! =)

Lite blommor

En vacker blomsterpark besökte vi i Kyoto, körsbärsträden blommar och tulpaner i mängder på olika ställen, japanerna kan dethär med blommor!

Kyoto

Vi åkte ner till Kyoto några dagar, besök till olika tempel blev det där, intressant och annorlunda.

Härliga Japan!

Efter lite strul med flyget, kom vi oss äntligen iväg en dag försenat till Japan, vi möttes av +26 graders värme, skönt att kunna gå i kortärmat. Väntade ivrigt på kvällen då vi äntligen fick träffa Tessi (dottern) hon slutade kl 18 på sitt jobb och vi fick lämna över en kappsäck full med hennes saker, middag och kaffe på japanskt vis, hade nästan glömt hur man äter med pinnar…

Tessi och Peter i Tokyo Tower

Hemma på vår gård…

Långfredagens bilder från gården, det blir en blöt vår…

I djurparken

Vi styrde kosan till Ähtäri i veckan för att fotografera djuren i djurparken, Pandabjörnarna Lumi och Pyry är de nyaste djuren i parken. De betedde sej lika som i parken i Ueno zoo i Tokyo, de bara åt o åt…

Trevligt att fotografera de djur vintertid, nu va de upp och i farten, då jag varit på sommaren så ligger de bara i skuggan o flåsar. Björnarna sov sin goa vintersömn ännu.

IMG_7626ica - kopia

Panda från Kina är det nya dragplåstret i Ähtäri djurpark

IMG_7694ica - kopia

Vargen är upp till diskussion dagligen i Österbottnisk media

IMG_7753ica svartvitt

Lodjuret, gullig kissemisse

IMG_7766ica - kopia

Lokatten njuter av solen = solkatt

Även renen njuter i solskenet

Snöleoparden har häftigt lång svans

Snöleoparden som trädkramare

Det blommar på isen

Nu som då under vintern kommer dessa isblommor till på isen, fantastiska mönster!

Då man ligger där på isen och fotograferar, kommer folk för att se ”hur det står till” om man är sjuk? Jodå, och många tycker nog det… 🙂

Wilma

Igår skötte jag mitt älskade lilla barnbarn Wilma snart 1-år, hade kameran med för att få lite bilder på henne, en utmaning var det, för hon älskar band och kameraremmen var ju hur skojig som helst…

Rita damfrisering

Det blev en dag på stadens museum, med härliga minnen och upptäckter…

Mamma donerade sin damfrisering till Jakobstads museum på 2000-talet och de byggde upp en salong med hennes saker. Det finns mycket minnen av de många sakerna…

Känner stolthet över mamma, hon var nog en duktig frisörska.  Mamma dog 2012, 92 år gammal. Tack mamma! ❤

Larsmo fiskehamn

Det blev ett varv runt en holme i Larsmo skärgård igår på eftermiddagen, tillsammans med fotovännerna Viola, Sten och Rune. Tack för sällskapet! Kall vind -13

Bild

Äntligen sol!

Dagens fotoutfärd till Vexala i -14 grader, nu hade vi äntligen sol så man fick nå andra färger på bilderna än bara grått.

20.1 vexala4

Spännande att gå ner på isen och se vad som finns bakom stenen

20.1 vexala5

Stormen och högvatten har gjort att alla de större stenarna har fått ett eget ”täcke” på sej

20.1 vexala

Solen sken så vackert på den lilla tallen, mörka moln bakom

20.1 vexala3

Remson kallas denhär holmen i Vexala skärgård, den är rätt långt ut, men med zoomobjektiv går det att få en någotsånär bild på den

Vacker solnedgång fick vi uppleva innan vi åkte hem, Remson till höger på bilden

Gott Nytt År!

2017 var ett bra år med många härliga händelser, den största var nog barnbarnet Wilmas födelse på kvinnodagen. Några resor blev det under året Puumala, Åbo, Tallin och fantastiska Paris i augusti. Tack min kära familj, goa vänner och fotovänner för 2017! Ser framemot 2018 med nya spännande saker, (resa till Japan är redan bokad). GOTT NYTT ÅR till er alla!

Eget tema: Tack 365/365

Tack mina kära familj och mina älskade barnbarn Kasper o Wilma för en underbar julafton!

Avslutar här ett intressant och roligt projekt som jag hållit på med under 2017, 365 foton. Tack för alla fina kommentarer och alla gillanden! Nästa år fortsätter jag med en egen tema lista och utmaningen blir att sätta in minst två bilder/vecka på min fotoblogg.

Önskar alla en fortsatt trevlig julhelg!